Het nadeel van het MKB
Waarschijnlijk is iedere professionele marketeer wel eens betrokken geraakt bij een project van een startup of kleinere MKB’er. Op zich is dat natuurlijk smullen want de mouwen kunnen worden opgestroopt. Het probleem ontstaat pas als duidelijk wordt dat er geen afdoende budget is. Geen geld voor het maken van een degelijk plan en geen geld voor het daarna uitrollen van de adviezen.
Als de vooruitzichten toch goed zijn kan er natuurlijk gedacht worden aan crowdfunding of het benaderen van informal investors. Geld lenen van familie of vrienden is ook een optie.
Maar vele ondernemers kennen de verhalen van organisaties die groot geworden zijn zonder marketingbudget, zoals WhatsApp of Triangl bikini’s. En dan zijn er de verhalen nog van Mark Zuckerberg of Steve Jobs. Of als we dichter bij huis blijven: Marktplaats, Rituals of Tony Chocolonely.
Realistisch blijven
Natuurlijk mogen we dromen. Wie wil er nu niet zo succesvol en rijk worden als Mark Zuckerberg? Anderzijds is de kans vaak groter dat je de Staatsloterij wint. Per jaar worden er in Nederland duizenden nieuwe merken geïntroduceerd door mensen met een droom. Toch mislukt ongeveer de helft van alle introducties. Sommigen beweren wel dat 80% van de productintroducties mislukken.
De meeste kans van slagen hebben introducties waaraan er een introductieplan ten grondslag ligt. Entrepreneurs die alleen op gevoel werken, geen plan hebben geschreven en ook nog succesvol zijn, bestaan wel maar hebben een groot en onverantwoord risico gelopen. Een soort Russisch roulette.
Kans van slagen
Bij gebrek aan geld en kennis is het vaak toch zinvol om professionals in te huren. De ervaring van een professional zorgt ervoor dat de kans van slagen aanzienlijk groter wordt. Dat is logisch zou Johan Cruijff zeggen. Een aannemer gaat ook geen huis bouwen als hij daar geen ervaring mee heeft. Als je dan zelf je plannen maakt en je deze op regelmatige tijdstippen bespreekt en toetst met de professional kun je missers voorkomen.
In de vele jaren dat ik trainingen geef, heb ik vaak meewarig aangehoord waarom introducties mislukt zijn. Missers die gemakkelijk voorkomen hadden kunnen worden. Als dan blijkt dat onervarenheid de oorzaak is, is men teleurgesteld. Een financieel debacle, een illusie armer en een droom die niet uit is gekomen. De successen van Marktplaats of WhatsApp zijn gelukstreffers die vaak zo zeldzaam zijn dat je daar beter geen voorbeeld aan kan nemen. Zonde van je tijd.
Een MKB'er met vragen?
Bel Harry Stamps 06 - 22 374 152
1 november 2018