top of page
Aanpassen aan marktomstandigheden

Agile een buzzwoord?

Het is van alle tijden om bij te blijven. Dat geldt voor bedrijven en voor mensen. Eigenlijk kent iedereen wel mensen die niets hebben met nieuwe ontwikkelingen of nog nooit gehoord hebben van Snapchat, Facetime, Spotify of Instagram. Zodra dat in de privésfeer plaatsvindt, dan is er eigenlijk weinig aan de hand. Wel blijft men dan verstookt van alle voordelen die de ontwikkelingen met zich meebrengen. Zo is het toch wel makkelijk als je eenvoudig contact kan onderhouden met al je vrienden en familie. Of je favoriete muziek binnen handbereik hebt.

 

Wendbaar

Toch wordt het anders als je een bedrijf hebt. Als je dan niet meegaat met de ontwikkelingen, heeft de concurrentie vrij spel. Er wordt dan makkelijk gesnoept van je marktaandeel of je omzet. Als je niet uitkijkt kan je bedrijf ten onder gaan. Dat is de afgelopen jaren gebeurd met duizenden bedrijven, waarvan we de grootste allemaal kennen. Van Free Record Shop tot It’s Elektronica, van Perry Sport en Schoenenreus tot V&D. Diverse bedrijven zijn na hun faillissement in afgeslankte vorm doorgestart. Ze bestaan in ieder geval nog, maar veel ellende had voorkomen kunnen worden als men een wendbaar businessmodel zou hebben gehad. En dat is de kern van agile marketing. Een onderscheidende positionering en heldere merkwaarden maken daar onderdeel van uit. En niet alleen maar ‘op papier’, nee zorg dat je positionering doorgevoerd wordt door het hele bedrijf. Van de telefoniste tot de website. Alles waar je mee communiceert.

 

Op tijd reageren

Bedrijven roepen het vaak zelf over zich af door veel te laat te reageren. Het is bekend: mensen veranderen niet graag. Men is laconiek en negeert nieuwe ontwikkelingen. Dit zijn nu net de onderwerpen waar agile marketing om draait: ervoor zorgen dat je snel en wendbaar kunt ondernemen. Snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen en trends. Zorg dat je organisatie flexibiliteit in het bloed krijgt. Of in het DNA.  Sommigen noemen agile marketing een buzzwoord. Dat zal wel, maar het maakt niet uit hoe je het noemt: probeer je in alle tijden snel aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Sta open voor nieuwe ontwikkelingen. Als je te lang wacht, roep je de problemen op je af. Sla het nieuws morgen er maar op na.

 

Vragen over agile marketing?

Bel Harry Stamps 06 - 22 374 512

1 december 2016

bottom of page