MERKENBOUWEN
Het is alweer een tijdje geleden, maar aan de wereldwijde introductie van Dove bewaar ik nog steeds warme herinneringen. Als jonge marketeer was het een uitgelezen kans om mij te bewijzen. Zo een project komt nu eenmaal niet vaak op je pad. Als International Account Director bij Grey Advertising en verantwoordelijk voor diverse merken van Mars (zoals Milky Way, Balisto, Pedigree en Kitekat) werd ik aangewezen om de introductie (aan bureauzijde) te leiden. Een nieuw merk in een zeer concurrerende chocolademarkt. Ga er maar aan staan. Het heeft dan ook een jaar aan strategie ontwikkeling gekost. Met een team van professionals verrichtten we concurrentenonderzoek, doelgroepenonderzoek, customer journey’s, portfolio analyses, smaaktesten, het genereren van draagvlak, trademarketing, conceptontwikkeling, concepttesting, presentaties en het opstellen van een 360 gradenmarketing benadering (ja, toen ook al!). Toen de marketingstrategie akkoord was, kwam de volgende stap: de marketingcommunicatiestrategie. En ook daarbinnen was veel te doen. Van het bepalen van de merkwaarden en de positionering tot aan de ontwikkeling van de verpakking en de productie van meerdere TVC’s. De introductie van een nieuwe fast mover is veelomvattend. Een echte uitdaging. Ja, en dan het meest spannende moment: de introductie. De sluizen gingen open. Bij het meten van de eerste resultaten zagen we al snel dat het heel goed ging. De strategie werkte! Natuurlijk moesten we nog zaken bijsturen en waren er nog genoeg hobbels te nemen, maar de trein was duidelijk in beweging gekomen. De introductie was zeer succesvol en heeft vele prijzen gewonnen. Het was een genoegen om voor deze professionele opdrachtgever een nieuw merk te mogen introduceren. Met Nederland als pilotland en daarna de uitrol naar vele andere landen in de wereld. Een uitgekiende strategie heeft ervoor gezorgd dat de trein is gaan rijden. En hoewel het al 20 jaar later is, die trein rijdt nog steeds.
Vragen? Bel Harry Stamps
06 22 374 152