SUCCESSEN BOEKEN
2024. Ook dit jaar zal er weer vol ingezet gaan worden op de ontwikkeling van AI. Veel organisaties hebben projecten in de testfase. ChatGPT wordt steeds menselijker. Technologie en emotie gaan hand in hand. Grenzen vervagen.
Verder valt het op dat de voorspelde kaalslag in winkelgebieden toch niet heeft plaatsgevonden. Veel consumenten ervaren de kracht van persoonlijk contact en van winkelbeleving. Detaillisten die zich onvoldoende inzetten op beleving zullen het in 2024 dan ook zwaar krijgen.
Onderscheidend vermogen binnen retail is belangrijker dan ooit. Ook het ter plekke online kunnen bestellen als het product niet in de winkel voorradig is, wordt steeds belangrijker om de klant te behouden.
De regelgeving in Nederland wordt zo omvangrijk dat veel (kleinere) ondernemers het moeilijk hebben om alle ontwikkelingen bij te houden. Het inschakelen van externe specialisten is dan ook nodig om te sparren en competitief te blijven. Het tekort aan kwalitatief personeel is een grote zorg omdat de menselijke factor vaak heel belangrijk is voor succes. Zij zijn de belangrijkste verstrekkers van klantbeleving en klantgerichtheid. Wel moeten managers zelf het goede voorbeeld geven. Anders komt de gewenste cultuur nooit tot stand.
Het zal duidelijk zijn, als bedrijven gestructureerd willen groeien, met zowel positieve korte- als lange termijn resultaten, is de juiste inzet van technologie en mensen cruciaal. Mocht u hulp daarbij kunnen gebruiken, neem dan contact met mij op 06 22 374 152.