top of page
A Fact, succesvolle business development

Korte of lange termijn?

Marketeers en reclamemakers krijgen vaak als eersten binnen organisaties te maken met bezuinigingen op hun budget als de bedrijfsresultaten tegen dreigen te vallen. Er wordt dan moord en brand geschreeuwd over het korte-termijn-denken door de aandeelhouders. Hoewel ik het in principe eens ben dat het korte-termijn-denken van aandeelhouders vaak ten kosten gaat van innovatie, vind ik veel gejammer ook onterecht. Vooral als marketeers hun toegevoegde waarde niet kunnen onderbouwen met feiten en cijfers. Als er tonnen of miljoenen geïnvesteerd worden in communicatie en het niet duidelijk is wat het opgeleverd heeft in termen van naamsbekendheid, waarde-creatie of concrete verkopen. In die gevallen moeten marketeers niet klagen. Ze moeten onderzoek gaan doen naar de effecten van hun inspanningen.

 

Studie vanuit Harvard

Korte-termijn-denken bestaat nu eenmaal maar het hoeft dus geen probleem te vormen. Uit een publicatie van Harvard uit januari 2017 komen een aantal adviezen naar voren. Het eerste advies spreekt mij als merkenbouwer natuurlijk direct aan: ‘Concentreer je op waarde-creatie’. Zodra je waarde toevoegt aan je product of merk dan wordt het sterker en ligt er de uitdaging om die meerwaarde te gaan verzilveren. Dit spreekt de aandeelhouder natuurlijk ook aan! Een ander advies is het duidelijk maken van duurzame concurrentievoordelen. Informatie over de positie van het bedrijf of merk op lange termijn. Daarmee bouw je de geloofwaardigheid als manager op bij de aandeelhouders. Het is vanzelfsprekend; als je investeringen in marketing en marketingcommunicatie kunt onderbouwen met feiten en cijfers dan ben je een geloofwaardige gesprekspartner van accountants, controlers en aandeelhouders. Dan kun je ook duidelijk maken dat bezuinigingen op marketing en innovatie ongunstig zijn. Zeker als het gebruikt wordt om de winstdoelstellingen te beïnvloeden. Natuurlijk moet een bedrijf overleven door winst te maken. Niet alleen op de korte termijn maar vooral ook op de lange termijn. Met een goed strategisch marketingbeleid gaat dat zeker lukken!

Resultaten boeken?

Bel Harry Stamps 06 - 22 374 152

1 maart 2017

bottom of page