A Fact Marketing     |     Johan Huizingalaan 763A     |     Amsterdam

Over Nederlandse koopmansgeest en managementgoeroes

Tijdens vakantieperiodes krijg ik de kans om veel te lezen. Net als iedereen natuurlijk. Een van de boeken die ik dit jaar gelezen heb is het boek Dutch Industry van Jaap Jan Brouwer. Een interessant boek over de vaak ondergewaardeerde Nederlandse industrie. Mede ondergewaardeerd omdat de bedrijven nauwelijks zichtbaar zijn in de landelijke media. Ze zoeken de pers niet op en de pers hen ook niet. In het boek staan veel bekende(re) en herkenbare onderwerpen, leuk om te lezen. Zoals: De meeste bedrijven zijn private ondernemingen. Daarnaast hebben ze de focus veelal niet op de korte termijn maar juist op de lange. De directieleden zijn geen boekenschrijvers of ingeburgerde sprekers. Nee, ze doen ‘gewoon’ hun werk. Degelijke types. Ze investeren in kennis en in mensen. De menselijke maat speelt bij die bedrijven een duidelijke rol waardoor mensen er vaak lang blijven werken. En met enthousiasme. Kortom, bedrijven om trots op te zijn.

 

Internationale projectleiders

Ze zijn ook bereid om samen te werken en hun schouders er onder te zetten. Bij internationale projecten heb ik daar zelf ook vaak mee te maken gehad. Grote(re) landen die de macht eerst naar zich toe willen trekken en daarna besluiten om een Nederlander aan te wijzen als projectleider. Flexibel, zakelijk en servicegericht. Een ander herkenbaar onderwerp is de grote mate van vrijheid voor ondergeschikten. Dat vertrouwen in medewerkers brengt slagkracht in de samenwerking en naar de werkvloer. Dat snijdt hout.

 

Koopmansgeest

Zo maar enige interessante onderdelen uit het boek. Daarom vond ik het leuk om te lezen en aan te raden. Wat ik bijzonder vond om te lezen is dat geen van de geïnterviewde ondernemers heeft aangegeven zich, of het beleid, te baseren op een bepaald managementboek of op een bepaalde managementgoeroe. Ze doen het op eigen kracht. Dat ondergewaardeerde is dus onterecht. De Nederlandse industrie wordt geleid met een nuchtere Hollandse mentaliteit. Door mannen en vrouwen die het onderscheid willen maken en daar ook hun uiterste best voor doen. Leiders die van aanpakken weten. Met koopmansgeest. Mooi om te lezen Dutch Industry. Ik moest denken aan een politicus die het de ‘VOC mentaliteit’ noemde. Om misvattingen te voorkomen noem ik het dan VOC mentaliteit maar dan in een nieuw jasje. Lezen dat boek.

 

Ook doorpakken in een nieuw jasje? Neem dan contact op met Harry Stamps 06 22 374 152.

1 september 2017

 

  • Facebook - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle
  • Flickr - Grey Circle