top of page

Succes kun je afdwingen

In het bedrijfsleven wordt regelmatig een vergelijk gemaakt met de sportwereld. Dit keer doe ik dat ook. Als voorbeeld neem ik Michael van Gerwen tijdens de finale van de Premier League. Onlangs tegen Peter Wright. Daar kunnen we een voorbeeld aan nemen.

 

Zinderend

Nu is het zo dat Micheal van Gerwen al een topdarter is. Hij wint het ene na het andere toernooi. Toch komt hij ook wel eens in de problemen. Tijdens deze finale.stond Michael de hele wedstrijd flink achter. Peter Wright liep steeds meer uit. Na de break kwam Michael wel heel goed terug, maar eigenlijk was het al te laat. Althans? Door de reputatie van Michael voelde Peter de hete adem in de nek en werd steeds zenuwachtiger. Dit was zijn grote kans om nu eindelijk ook eens de beker te winnen. Toen was het zo ver, hij moest nog één pijl in de dubbel gooien voor de winst, een matchdart. Ongelofelijk. Dit terwijl Michael niet op een finishplaats stond. Maar de pijl ging er niet in. De tweede ook niet. Hij ging twijfelen. De derde ging er niet in en de vierde ook niet. Michael kwam steeds dichterbij. De zaal stond op zijn kop. De vijfde ging er niet in. Peter ten einde raad nam een kleine pauze, maar de zesde ging er ook niet in. Onbegrijpelijk want de hele wedstrijd stond hij ruim voor. Inmiddels was Michael ook op een finish gekomen en gooide wel de dubbel en won daarna de partij. Einde wedstrijd. Zaal plat.

 

Wat leren we hiervan?

Los van doorzettingsvermogen en het geloof in eigen kunnen houden, benader ik het uit de merkgedachte en positionering. Michael is sympathiek en gedreven. Hij staat bekend om zijn onverslaanbaarheid. Natuurlijk weten we allemaal dat het keerpunt ook nadert. Dat heeft Peter Wright ook vast gedacht. Maar, hij heeft er niet in geloofd! Nee, het merk Van Gerwen is zo sterk dat hij ging twijfelen. Van die twijfel profiteerde Michael. Hij heeft zijn succes afgedwongen. Net als andere sterke merken.

Ook succes afdwingen?

Bel Harry Stamps 06 - 22 374 152

1 juni 2017

bottom of page